CRM systemen vergelijken

Nu u heeft besloten een CRM systeem aan te gaan schaffen is het nog zaak om de juiste te vinden. Er zijn talloze aanbieders dus hoe vindt u nu die ene die voldoet aan uw eisen? Om u op weg te helpen wijzen wij u op enkele belangrijke vragen.

Om de zoektocht naar het perfecte CRM systeem te starten, moet u zich eerst buigen over het beoogde gebruik er van. Welk probleem gaat het systeem voor mij oplossen of welk proces wordt makkelijker gemaakt? In het begin hoeft nog niet specifiek over functionaliteiten nagedacht te worden.

Vragenronde 1 voor het vergelijken van CRM systemen:

  • Waar gaat u het systeem voor gebruiken?
  • Hoeveel mensen gaan het systeem gebruiken?
  • Wat is uw budget?

Als u nog niet precies de antwoorden heeft op de vragen over het aantal gebruikers en budget is dat geen probleem. We zitten pas in de beginfase en hier kunnen altijd nog veranderingen plaats vinden. Na het invullen van al uw wensen en eisen zal het mogelijk zijn om een indicatie te geven van wat het systeem ongeveer gaat kosten.

We hebben nu een doel en een schatting van het aantal gebruikers. Met de antwoorden op deze vragen bent u goed op weg en wordt de zoektocht al een stuk gerichter. Toch kunt u het beste nog niet beginnen aan het nadenken over functionaliteiten. Er zijn veel CRM functionaliteiten beschikbaar en deze verschillen sterk per systeem en leverancier. Om de zoektocht te vereenvoudigen moet u eerst een beslissing maken over de manier waarop u het systeem wilt installeren en gebruiken.

Is het voor u handig dat het systeem via de Cloud beschikbaar is of gaat de voorkeur naar een installatie op locatie? Als u hier meer over wilt weten kunt u het artikel lezen over de verschillen tussen on-premises en Cloud CRM.

Vervolgens moet u zich afvragen of u een systeem zoekt dat open source of closed source ontwikkeld is. Bij opensource CRM is de broncode openbaar en kunt u zelf nieuwe applicaties programmeren. Dat is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan. En het is maar één aspect van de keuze tussen closed source of opensource CRM.

Vragenronde 2:

  • Welk platform heeft uw voorkeur: SaaS, On premises of toch hosted?
  • Kiest u voor closed of open source?

De eerste stappen naar uw ideale systeem zijn nu gemaakt. Nu moeten een aantal technische vragen beantwoord worden. U wilt dat het nieuwe systeem soepel loopt en dat er geen compatibiliteitsproblemen voordoen. Ga bij u zelf na welk van de volgende systemen voornamelijk op de werkvloer gebruikt worden of gaan worden.

Vragenronde 3:

  • Welk operating system moet uw systeem kunnen ondersteunen?
  • Welk mobiel besturingssysteem moet uw systeem kunnen ondersteunen?
  • Met welke database moet het CRM systeem samenwerken?
  • Welke browsers moet het systeem ondersteunen?

Tot slot zijn algemene organisatorische vraagstukken van belang. Indien uw bedrijf ook op internationale basis opereert is het wellicht nodig dat het crm systeem in een andere taal dan het Nederlands of meerdere talen beschikbaar is. Ook moet u zich afvragen of u behoefte heeft aan ondersteuning van de leverancier. Zo kan het nodig zijn dat deze altijd bereikbaar moet zijn of dat u ook uit de voeten kunt zonder hulp van de leverancier. En is het nodig dat het support ook voor uw buitenlandse filialen beschikbaar is.

Vragenronde 4:

  • In welke talen moet het systeem beschikbaar zijn?
  • In hoeverre heft u hulp en support nodig van de leverancier?
  • Heeft u ook hulp en support nodig in het buitenland?

Nu we de basis op een rijtje hebben is het tijd voor de specifieke functionaliteiten die u wilt gaan gebruiken. We nemen het antwoord op de vraag ‘waar gaat u het systeem voor gebruiken’ en borduren daar op verder. Er zijn oneindig veel functionaliteiten en het kan soms lastig zijn om de juiste te vinden. En in sommige gevallen weet u precies wat u wilt maar kent u wellicht de vakterm niet. Of u weet precies wat u wilt maar komt erachter dat een nog onvoorziene functionaliteit toch erg goed past in het bedrijfsproces dat u voert. Het zou zonde zijn om deze dan niet direct op te nemen in uw systeem en dat u daar achteraf spijt van krijgt. Voor het aanbod van functionaliteiten per leverancier kunt u op de bedrijfspagina van de leverancier kijken. Ter inspiratie kunt ook voor een uitgebreid overzicht van functionaliteiten met uitleg kijken op een pagina waar dat op staat / bedrijfspagina?

Om te zien welk systeem of welke leverancier uitblinkt in de functionaliteiten die voor u van belang zijn kunt u de vergelijker gebruiken. Hier krijgt u een overzicht van maximaal drie bedrijven waar u in een oogopslag ziet welke het meest geschikt is voor uw bedrijf. Kies uw functionaliteiten en vergelijk CRM systemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *