Onderhandelen over ERP

Er is, onder andere op dit blog, veel informatie te vinden over de selectie en implementatie van ERP.  Het is echter een stuk lastiger om artikelen te vinden over onderhandelingen met een ERP leverancier. Zoals u nu waarschijnlijk al weet kost het implementeren van een ERP systeem enorm veel geld. Goede onderhandelingen met de leverancier kunnen u dus makkelijk duizenden euro’s besparen.

 

1. Timing is belangrijk

Een van de belangrijkste zaken is de timing. Veel bedrijven kiezen er voor om de aankoop van een ERP systeem te doen aan het einde van het fiscale jaar van de leverancier. U kent het waarschijnlijk wel van uw eigen bedrijf: verkopers zijn extra geneigd om korting te geven zodat zij nog nét de verkoopcijfers op kunnen leuken. Wat dat betreft is ieder einde van een kwartaal goed om te onderhandelen. Aan het einde van het jaar worden er echter vaak bonussen gegeven waardoor het onderhandelen nog effectiever wordt.

2. Zet in op meerdere leveranciers en communiceer hier open over

Het volgende wat u moet doen is uw opties open houden. Zelfs als u na de eerste productdemonstratie al bijna zeker weet het ideale systeem te hebben gevonden is het verstandig om meerdere leveranciers tegelijkertijd te benaderen. Door uw opties open te houden en dit eerlijk te communiceren naar alle leveranciers vergroot u de kans dat zij nét dat stapje extra voor u zetten. Stip sterke punten aan van concurrentie (goedkoper, extra functionaliteiten etc.) en vraag hoe de anderen daar mee omgaan. Een ERP is een grote investering dus het is niet erg om verkopers hard te laten werken voor hun geld.

3. U hoeft niet alles in één keer te kopen

Als u aan het onderhandelen bent over de kosten, hou dan in het achterhoofd dat u vaak niet alle licenties direct nodig hebt. U kunt deze aanschaf voltooien als u zeker weet dat u klaar bent om live te gaan met het systeem. U wilt immer alleen betalen als het ERP systeem daadwerkelijk wordt gebruikt. Begin met genoeg modules om het ERP goed te kunnen testen en zorg dat u de prijs van het systeem vastzet tot aan de livegang. U wilt niet in de situatie komen dat u klaar staat om live te gaan en dat in de tussentijd de leverancier haar prijzen enorm heeft verhoogd.

4. Alles is bespreekbaar

Tijdens de onderhandelingen over ERP is bijna alles bespreekbaar is. De licentiekosten, de duur van onderhoudscontracten etc.e moeilijkste). De aanschaf van een ERP systeem is niet iets wat u kunt overhaasten. Let vooral op uw eigen ROI berekeningen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *